Tja wat zegt dat nu eigenlijk. Overtuigend, overtuiging. Het is een sterk woord dat al kracht uitstraalt. Met woorden kun je heel veel duidelijk maken. Kijk eens naar de synoniemen van overtuigend. Er komen behoorlijk veel woorden naar voren. Van geloofwaardig tot helder en krachtig. Maar ook doorslaand en onweerlegbaar.
Impact met woorden
Met woorden kun je iets voor elkaar krijgen. Je kunt de lezer sturen. Maar je kunt de lezer ook naar een doel leiden. De overeenkomst tussen sturen en naar een doel leiden is duidelijk. De hulpmiddelen die je in kunt zetten gelden voor beide. Naast deze hulpmiddelen moet je je doelgroep voor ogen houden.
Je doelgroep is natuurlijk belangrijk. Je schrijft voor je doelgroep, niet voor jezelf. Je schrijft voor de doelgroep van je onderneming. Je wilt bij je doelgroep iets duidelijk maken of je verwacht een actie van je lezer. Daar draait het om, dat is je uiteindelijke doel. Dit kun je met behulp van woorden voor elkaar krijgen. De impact van woorden kun je gebruiken in combinatie met de hulpmiddelen.
Hulpmiddelen
- navigatie
- oriëntatiepunten
- titel
- kopjes of subtitels
- alinea’s
- opbouw van je tekst
- witruimte op je pagina
- uitlijning tekst – links
- lettertype
- lengte van je regels
De inleving naar je lezer is belangrijk. Dat wat je schrijft heeft een boodschap. Dit is anders dan je boodschappenlijstje. Voor je bedrijf wil je je onderneming en je visie naar voren brengen. Dit is een boodschap die bedoeld is voor je doelgroep, je klant, je relatie. Dit is je marketingboodschap. Je wilt iets duidelijk maken naar je lezer, je doelgroep. Dit moeten je teksten ook uitstralen. Door middel van woorden kun je dit uitstralen. Een heldere communicatie heeft als resultaat dat je krachtig overkomt. Je teksten zijn overtuigend en daardoor krachtig. Je lezer verwacht dat je hem ook wat brengt. Je lezer verwacht een oplossing. Je lezer heeft een verwachting en die kun jij hem met woorden geven. Kwaliteit is ook belangrijk. Je lezer verwacht een bepaalde kwaliteit en dit kun je realiseren met goede, overtuigende communicatie.
Beweging
Door de opbouw van je teksten kun je een beweging creëeren. Kijk maar eens naar de reclame op televisie of ander medium. Als deze afwijkt van de gangbare normale uitingen dan heb je de kijker te pakken. Door bijvoorbeeld andersom te starten met je boodschap. Pas op het einde van de beelden wordt de boodschap pas duidelijk. Door deze manier van andersom verbeelden heb je de kijker te pakken. Je houdt de kijker vast doordat je hem eerst op een verkeerd been zet.
De meeste mensen blijven kijken en zijn aangetrokken door de beelden, op het einde komt de echte boodschap. Maar hoe doe je dat nu met je eigen geschreven boodschap?
Met woorden kun je iemand bedoeld of onbedoeld in beweging zetten. Met overtuigende woorden kun je je lezer tot het einde boeien. Je zorgt er zelfs voor dat je lezer gaat reageren.
Dat is de kracht van woorden.
- Visualiseer je boodschap
- Stel een vraag
- Breng energie over, je enthousiasme moet van je tekst afspatten!
Scannen van tekst
Dat doet eigenlijk iedereen wel. Dit heeft ook met je leesrichting te maken. Krijg je een nieuwe tekst voor je dan scan je in eerste instantie de gehele tekst. Het is onderzocht wat je leesrichting is, zo scan je ook je teksten. In deze tijd van snelle ontwikkelingen en social media is het raadzaam om hier rekening mee te houden. Voor jezelf geldt ook dat je weinig tijd hebt, je agenda staat vol en je moet nog zoveel. Dit geldt ook voor je lezer. Wat is dan belangrijk voor je eigen teksten? Ja natuurlijk krachtige communicatie, goede titels en kernwoorden. Je kopjes en subtitels moeten eigenlijk de lading dekken. Dat wat je wilt vertellen wordt in de kopjes al min of meer duidelijk. Hierdoor blijft je lezer hangen, je hebt zijn aandacht. Dat is je uiteindelijke doel.
Geen blabla
Je taalgebruik moet duidelijk zijn. Heb je een heleboel blabla woorden dan klikt de lezer weg. Gebruik geen vaktermen of andere moeilijke woorden. Kijk goed naar je doelgroep. Eigenlijk bepaalt je doelgroep ook welke woorden je moet gebruiken. Je wilt tenslotte je boodschap bij hun overtuigend neerleggen. Je marketingboodschap wil je overtuigend naar voren brengen en je hebt een doel voor ogen met je marketingboodschap. Dat wat je doelgroep graag wil daar draait het om. Maar verlies je eigen identiteit niet uit het oog. Je communicatie uitingen moeten wel van jou blijven. Dit moet wel van jezelf blijven. Je kunt hele mooie verhalen schrijven maar als dit niet je eigen woorden zijn dan creëer je afstand. Dan sla je de plank echt mis. Dit hou je namelijk niet vol. Als startende ondernemer kun je wel wat hulp gebruiken om zo je eigen stijl te vinden.
Effect van communicatie
Men zegt dat je ongeveer 1000 woorden in een blog of tekst moet plaatsen. Dit om duidelijk te kunnen maken wat je wilt vertellen. Dit blijft afhankelijk van je doelgroep. En loopt je communicatie vooral via je website dan is je tekst een hele belangrijke communicatievorm. Je lezer wil iets lezen wat nieuw is voor hem of een oplossing brengt. De lezer wil niet iets lezen wat hij al weet. De lezer wil verandering, iets anders dan het hem al bekende.
Met communicatie wil je iets duidelijk maken. Je wilt:
- iets overbrengen
- overtuigen
- je verhaal vastleggen
- iets laten zien
- je verhaal kwijt
- je boodschap vertellen
- uitwisselen van informatie
- …
Wat wil jij met je communicatie overbrengen? Wat wil jij duidelijk maken aan je lezer? Ik hoor graag van je hoe jij hierover denkt. Heb je hier al eens over nagedacht of ben je nog druk bezig met het opzetten van je onderneming? Wil je dit met me delen dan kun je een reactie achterlaten.
Een goede definitie van Communicatie is van Gisela Redeker, hoogleraar Communicatiekunde Rijksuniversiteit Groningen.
Communicatie is het scheppen van gemeenschappelijke betekenis