Tatemea

Tatemea is je anders voordoen dan je eigenlijk bent. Tokidoki een mooie serie van Paulien Cornelisse met onderwerpen die ’typisch’ Japans zijn. Uit de aflevering met het thema tatemea blijkt dat de Japanners dit veel doen of hebben gedaan. Maar de beweging is ingezet om dit te veranderen.

Authentiek

Je kunt misschien wel voor een periode de schijn hoog houden met je anders voordoen. Volhouden is een ander ding. Oprecht zijn en bij je eigen kernwaarden blijven dan blijf je dicht bij jezelf. Dan voel je je vertrouwd en hoef je niet na te denken over je werkwijze of gedrag. Dan blijf je authentiek.

Dit geldt natuurlijk ook voor je onderneming en je ondernemersstijl. Je persoonlijke stijl komt tot uiting in je bedrijf. Je passie en dat wat je het beste kunt. Dat doe je op een natuurlijke manier als vanzelf. Dat hoort bij jou.

Soms

Tokidoki betekent soms en dat is het favoriete woord van Paulien Cornelisse. Paulien kijkt op een geheel eigen wijze naar de Japanners en verwondert zich over zaken die voor hen heel normaal zijn. Dat hoort bij het leven en alle tradities in Japan. In Nederland kijken we anders tegen zaken aan. Bij je anders voordoen dan je bent, tatemea, dan val je redelijk snel door de mand. Zijn wij Nederlanders daar te nuchter voor? Of zien we het soms anders? Hebben we andere tradities waar wij mee opgegroeid zijn? Of zijn wij Nederlanders daar te eigengereid voor?

eigengereid

Eigenwijs of eigengereid?

Empathie is een mooi Nederlands woord. Ben jij dat en zie je dat terug in je onderneming? Inlevingsvermogen is een belangrijke factor voor succes in je onderneming. Gewoon simpelweg goed naar een ander kunnen luisteren. Klant, compagnon, collega, werknemer of leverancier. Goed luisteren naar de ander en naar jezelf dat is dé combinatie die in je onderneming terug te zien is. Dat is vertrouwd en komt betrouwbaar over. Geen laklaag maar oprecht zonder poespas. Je blijft dicht bij je eigen werkelijkheid, je eigen ik.

Hoe laat jij je eigen ik zien in je onderneming? Bij de afgelopen zorrel die ik georganiseerd heb is er gesproken over de communicatiestijlen die je kunt hebben. Je kunt van alle stijlen iets hebben maar je kunt ook een voorkeur laten zien. Je kunt een bepaalde communicatiestijl gebruiken afhankelijk van je gesprekspartner. Of je hebt van alle stijlen iets en staat hier helemaal niet bij stil.

kleuren-communicatiestijlen

Zorrelen met Francesca

Op 25 juni gaan we weer met een aantal ondernemers zorrelen. We gaan aan de hand van een Mastermind een uur sparren over je onderneming. Waar zit je mee als ondernemer, wat valt tegen of waar ben je nog naar op zoek. We delen met elkaar en zorgen voor nieuwe inzichten bij elkaar. Alles is vertrouwelijk en we voelen ons veilig om lastige zaken te delen. We helpen en ondersteunen elkaar.

Mijn website gebruikt cookies. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Wil je eerst meer weten lees dan mijn cookieverklaring.  Meer info